Het is alweer enige tijd geleden dat Steve Jobs frontaal de aanval inzette tegen Adobe/Macromedia Flash, een device onafhankelijke technologie waarmee op makkelijke wijze vector gebaseerde animaties en applicaties binnen een browser te tonen zijn, door geen support te leveren voor Flash op iOS, het operating system voor iPhone en inmiddels iPad.
De Flash browser plugin, die nodig is om Flash te tonen, draait als een programma binnen een browser. Zodoende zijn Flash applicaties zelf een programma binnen een programma, ze leven binnen een browser, en kunnen daarom nooit optimaal gebruik maken van alle features die het onderliggende platform te bieden heeft. Steve Jobs zag de Flash plugin als een hinderlijke tussenlaag tussen ontwikkelaars en het platform die remmend op innovatie werkt. Verder werkt deze tussenlaag ook verhinderend voor performance van applicaties, en zorgt het voor veel meer energie consumptie dan nodig, wat vooral relevant is op mobiele devices.
Daarnaast voerde hij aan dat de Flash plugin geen open source standaard is, in tegenstelling tot webstandaarden als HTML5, CSS en Javascript, en dat de Flash plugin een afschuwelijk track record voor wat betreft security en stabiliteit.
Inmiddels kunnen we stellen dat Steve Jobs de ‘War on Flash’ posthuum gewonnnen heeft. Door de onstuimige groei van het aantal iOS devices en de daarmee gepaard gaande groei van het marktaandeel was Flash niet meer de apparaat overstijgende technologie die overal draaide en werd het voor ontwikkelaars en bedrijven die hier op ingezet hadden veel minder interessant.
Afgelopen zomer heeft Adobe zelf de handdoek in de ring gegooid en aangekondigd geen Flash speler meer te leveren voor apparaten die Android 4.1 en later draaien. Hiermee kwam officieel een einde aan de mobiele ambities van Flash. Steve Jobs’s missie was geslaagd.
Voor elke organisatie die nog content in Flash aanbiedt op zijn website en bezoek krijgt vanaf iOS devices als iPhone en iPad (en wie krijgt dat niet tegenwoordig) is het dus zaak om snel een alternatief te bieden wat wel werkt op mobiele devices. Het beste antwoord op Flash is uiteraard HTML5, een standaard die inmiddels breed ondersteund wordt door alle moderne browsers op alle devices.
Het omzetten van Flash naar een op HTML5 gebaseerde oplossing is in de meeste gevallen echt maatwerk waar een techneut aan te pas moet komen. Wanneer er sprake is van slechts één simpele animatie/filmpje, dan zijn er nog wel conversie tools die het klusje kunnen klaren maar zodra er sprake is van meer interactiviteit geven deze tools niet thuis.
Een nadeel van automatische conversie dat er altijd veel code gegenereerd wordt waardoor een site onnodig zwaar en traag wordt. Een ander nadeel is dat automatisch gegenereerde code heel lastig aan te passen is. Je eindigt dan met een on-onderhoudbare website.
Adobe zelf biedt zo’n tool aan. Deze is behoorlijk prijzig, zoals we van Adobe gewend zijn eigenlijk. Nu het monopoliseren van de markt voor web applicaties mislukt is proberen ze alsnog even flink te verdienen aan diegene die hun platform willen inruilen voor HTML5 en Javascript, zo lijkt het.
Wanneer u besluit uw Flash om te laten zetten naar HTML5, let dan op de volgende punten: