Aandachtsvertekening

08 mei, 2015 | product ownership

Aandachtsvertekening is een mooi nederlands woord voor wat in het engels attentional bias heet. Het is een cognitief proces dat maakt dat je die zaken waar je veel denktijd aan besteed op dat moment belangrijker gaat vinden.

Het is goed om je als Product Owner van dit effect bewust te zijn.

AttentionWanneer je in de (gelukkige) positie bent dat de bovenste User Stories van je Backlog ingeschat zijn ben je als Product Owner vaak bezig met de User Stories voor iets verdere toekomst. Wanneer je deze overdenkt, met je stakeholders bespreekt en aan je Team presenteert kan aandachtsvertekening zorgen voor een neiging om de betreffende User Story insta pede omhoog te schuiven.

Ga dit tegen en dwing jezelf om de User Story alleen op Business Value te prioriseren. Business Value is de mate waarin een Story bijdraagt aan het doel van je applicatie of je bedrijf. Dat zijn dus zaken als gebruikerstevredenheid, omzet genereren, kansen vergroten, risico’s verkleinen, etc.

Business Value is wat anders dan de hoeveelheid aandacht die jouw brein aan een Story besteedt.

@2021 Plance. All rights reserved.